چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

علیرضا افشار*: رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز سه‌شنبه 17 مهر در دیدار با صدها نفر از دانشجویان، پرداختن و پیگیری مطالبات عدالت‌خواهانه دانشجویان را زمینه ساز بسیاری از تحولات مثبت در جامعه خوانده و خاطرنشان کردند که نخبه پروری سیاسی یکی از راه‌های استمرار فضای مطالبه در دانشگاه‌هاست.

 باید توجه داشت که هرچند ضرورت نخبه پروری سیاسی که مورد تأکید رهبر انقلاب است، امری بدیهی به‌شمار می‌رود اما توفیق در این مهم تنها با حمایت‌های علمی و دانشگاهی از دانش‌آموختگان دروس و رشته‌های علوم سیاسی یا گروه‌های مرتبط علمی و دانشگاهی با آن نیست چرا که اولا نخبگان سیاسی تنها در میان دانش آموختگان دروس آکادمیک سیاست پرورش نمی‌یابند و ثانیا همراهی و کمک ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی دخیل و تأثیر گذار در حوزه سیاست اعم از وزارت کشور و امورخارجه از یک سو و احزاب و گروه‌های سیاسی و همچنین رسانه‌ها از سوی دیگر تأثیر بسزایی در دستیابی به این موضوع یعنی نخبه‌پروری را نمی‌توان نادیده گرفت.

از این‌رو لازم است همه اندیشمندان به ویژه اصحاب رسانه و گروه‌های دیگر تأثیرگذار، برای ایجاد تحول فرهنگی در حوزه سیاسی به‌عنوان یک ضرورت، با نهادهای دولتی نظیر وزارت کشور یک اقدام و مسیر روشن را همراه با برنامه‌ریزی دنبال نمایند.

این نکته را هم یادآور می‌شوم که هرچند نقش احزاب در رفع این نیاز اساسی کشور یعنی نخبه پروری سیاسی غیرقابل انکار است اما این موضوع را نیز نباید از یاد برد که احزاب هم باید به ملزوماتی که مهم‌ترین آنها اصلاح اخلاق و فرهنگ سیاسی است همت بگمارند.

مسلما اگر احزاب در یک حرکت قانونی و اخلاقی، پیگیر مصالح و منافع ملی برای رشد کشور باشند، افراد جامعه به ویژه جوانان نیز با اقبال به آنان و علاقه‌مندی، مسیر رشد و تعالی را در حوزه سیاسی دنبال می‌کنند.

 این نکته را نیز نباید از یاد برد که اگر جامعه شاهد بازی قدرت در میان جریانات سیاسی به دور از اخلاق و قانون باشند، نه تنها اقبالی نداشته بلکه نسبت به آنها رویگردان خواهند شد.

*معاون سیاسی وزیر کشور

کد خبر 33719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز